Šerm je sport s dlouhou historií a je jedním z pouhých pěti sportů, které se zúčastnily všech moderních olympijských her. Ve Spojeném království si udržuje elitářskou pověst, částečně kvůli spojení se šlechtickými souboji, ale v současné době probíhají snahy o jeho větší inkluzi.
Sport známý jako šerm se obvykle vztahuje k olympijskému šermu, přičemž dalšími variantami tohoto sportu jsou klasický šerm (který je založen spíše na bojových uměních) a historický šerm. V tomto článku se budeme zabývat olympijskou variantou.
Co je cílem šermu?
Cílem hry je zasáhnout soupeře fleretem a přitom se vyhnout zásahu. Jednoduché, nemilosrdné a – pokud se vám to nepovede – bolestivé.
Pravidla šermu
- Šermíři musí na začátku a na konci zápasu pozdravit jeden druhého a rozhodčího, přičemž nesplnění této povinnosti může mít za následek ztrátu bodu nebo dokonce vyloučení.
- Body se získávají zásahem soupeře v souladu se specifickými požadavky na typ použité zbraně.
- Překážení soupeři, použití ruky k zakrytí cílové zóny nebo chyby nohou mohou vést k bodovému trestu podle uvážení rozhodčího.
Počet hráčů v poli
V šermu se vždy soutěží pouze jeden proti jednomu, ačkoli existují týmové soutěže.
Vybavení hráčů
Nejdůležitějším vybavením je samozřejmě samotná zbraň a to fleret. Za účelem registrace výsledků jsou flerety hráčů elektronicky citlivé, stejně jako bodovací plochy na těle, a jsou spojeny tělovou šňůrou s bodovací skříňkou. Po zaznamenání úderu se ozve zvukový signál a rozsvítí se kontrolka.
Šermíři musí nosit různé ochranné oděvy, aby se minimalizovala možnost vážného zranění. Patří sem maska a přilba, která zcela zakrývá hlavu a vpředu má pevnou síťovinu, přes kterou šermíři vidí, ale která je dostatečně pevná, aby odrážela zbraně. Vyžadován je také šermířský plášť, chrániče a rukavice na ruku se zbraní a další chrániče, které chrání různé části těla.
Šermíři soutěží na „dráze“, která je 46 stop dlouhá a asi 6 stop široká. Po celé šířce dráhy je vyznačena středová čára s ochrannými čarami 6 stop na obě strany, odkud šermíři začínají každé kolo.
Bodování
U fleretu se pravidlo o právu přednosti neuplatňuje a oba šermíři mohou bodovat současně, pokud se nejedná o rozhodující bod, kdy se nepočítá ani jeden z úderů. Při fleretu lze použít pouze špičku zbraně a cílem je celé tělo.
Vítězství ve hře
Na olympijských hrách se zápasy odehrávají ve třech tříminutových kolech, přičemž vítězem se stává buď ten, kdo jako první dosáhne 15 bodů, nebo ten, kdo má po třech kolech nejvíce zásahů. Existují i jiné protokoly o bodování, které jsou obvykle založeny na tom, kdo první dosáhne předem stanoveného počtu bodů, přičemž poměrně běžný je systém pět bodů za tři minuty.
Zdroje: Rulesofsport.com